Mad/amning

26. november 2013

Alder:
6 mdr.

Mad/amning

Hej Helen

Jeg er lidt i tvivl ang. mad til lillebror på 6,5 mdr. Jeg vil gerne sikre mig, at han får det han skal bruge, både mælk og mad.

Han vokser fint (han er dog lille af sin aldre, men følger sin egen kurve, og er sund og rask iflg læge). Han er blevet en meget glad baby, som har let til grin og smil. Han udvikler sig super, og er begyndt at komme op på alle fire og står og rokker lidt frem og tilbage. På maven kan han skubbe si­g fremad ved hjælp af sine arme. Han har siden han var 4 mdr. kunne vende sig fra ryg til mave og omvendt.

Han er utrolig glad for sin storebror. Allerede nu kan storebror altid få lillebror i godt humør, eller lokke et lille smil frem - og det er bestemt gengældt – det er vi enormt glade for.

Han begyndte på grød, da han var 4,5mdr. Han viste tydeligt, han var klar. Han brokkede sig, når han så os andre spise, og sad med åben mund og rakte ud efter maden. Han startede med at få lov til at få smagsprøver af lidt frugt, og majsgrød, men han græd altid, når smagsprøverne var færdige. Så vi gik meget hurtigt over til 1/2 – 3/4 dl 2xdagligt – og så var der ingen gråd, når måltidet var ovre. Han spiser nu 3 måltider om dagen. Han er utrolig glad for mad – han griner og klapper i hænderne og bordet, når han ser, at han skal have mos/grød. Han får ikke så store portioner, da jeg gerne vil være sikker på, at han også har plads til mælken, men det er mit klare indtryk, at han meget meget gerne vil have mere mad, end det jeg pt giver ham.

Jeg vil dog gerne have dit input til vores dagsplan. Jeg vil gerne sikre mig, at jeg ikke giver ham nogle dårlige vaner mht amning, eller griber noget forkert an med mad osv.

Vores dagsplan ser nogenlunde sådan ud:

kl. 6: står op
kl. 6.30: ammes
kl. 7.20 aflevere storebror i børnehave
kl. 7.30: falder i søvn: sover ca 30 min.
ca. kl. 8.15: havregrød med lidt frugtmos (ca. ½ dl)+vand af kop
ca. kl. 9.30/9.45: ammes fra det ene bryst– ble skiftes – ammes fra det andet bryst. (Spiser moderat ved brysterne) Puttes til lur. Sover 40-60 min (han kan ved denne lur ikke strækkes meget længere, han er tydeligt meget træt)
ca. kl. 11.15/11.30: øllebrød og grøntsagsmos (sammelagt ca. ½ dl), grøntsager i hænderne+vand af kop.
ca. kl. 13/13.30: ammes fra det ene bryst– ble skiftes – ammes fra det andet bryst. (spiser godt ved brysterne) Puttes til lur. Sover ca. 40min. Har brug for at blive taget op, vil ikke lulles i søvn igen. Tages han op og ammes (ca 15 min), falder han i søvn igen og sover 40-60min. Normalt er han færdig med lur omkring kl. 15.
ca. kl. 15.30: ammes fra begge bryster (spiser moderat)
kl. 17.45: grøntsagsmos+grøntsager/frugt i hånden, smagsprøver af vores ...

Annonce

... mad+vand af kop (spiser ca. 1dl)
kl. 18.45: Puttes til nat: ammes liggende i mors og fars seng sengen. Spiser rigtig godt fra brystet. Han falder som regel i søvn efter ca. 10 min.(han sover fortsat i vores seng – og han sover lagt de fleste nætter super godt)
ca. kl. 19.30: omkring halvdelen af dagene vågner han og har brug for at mor ligger sig med ham igen, han får brystet, sutter dog kun et par min. Sover herefter.
ca. kl. 22: ammes
ca. kl. 01: ammes
ca. kl. 04: ammes

Han er god til at drikke af kop, og drikker ca. 100ml fordelt over dagen.

Han sover ikke senere end til ca. kl. 15. Jeg har forsøgt mange gange, når han har været meget træt, at få ham til at tage en powernap senere, men forgæves. Storebror kommer hjem 14.30/14.45, og herefter er det umuligt at putte lillebror før end aften putningen. Det er bare for spændende at være sammen med storebror :-)

Hans puttetidspunkt om aftenen, har været det samme i snart 4 mdr, og det ser ud til at fungere rigtig godt for ham. Det samme med putningerne og dagen. Han er det meste af tiden glad, når han vågner af lur. Selvfølgelig er der nogle dage, hvor han er mere træt og pylret end andre, men i det store hele, virker han til at trives fint med ovenstående rytme. Amningerne om natten er også skåret væsentligt ned. Før kunne jeg godt amme ham med 1½ t mellemrum hver nat, men nu er han da oppe på ca. 3t, så det synes jeg da, er en fin forbedring.

Hvordan og hvornår skal mellemmåltider indgå, jeg tænker også ifht amning?

Jeg prøver at sørge for, at han ikke falder i søvn med brystet i munden, men når at blive lagt, når han er tæt på at falde i søvn. Han protesterer næsten altid over at blive lagt, men med lidt klap bag i og en sang falder han til ro. Men han har åbenbart stadig brug for noget kontakt for at kunne komme videre i søvnen. Om natten har jeg forgæves forsøgt at vugge, shh, ae osv, hvilket blot resulterer i, at han skriger mere og mere, og tilsidst får vækket storebror, så det er jeg holdt op med. Han sutter nærmest febrilsk på alt, han får fat på indtil brystet tilbydes. Jeg vurderer derfor at det må være sult, han vågner af – han spiser da også godt, når han så får brystet. Er jeg forkert på den?

Jeg prøver at få så meget mælk i ham om dagen som muligt, men jeg kan simpelthen ikke få mere i ham. Ved ikke helt, hvordan nogle af nat-amningerne skal fjernes, kommer det i takt med, han bliver ældre, og dermed kan spise mere om dagen? Jeg ser ikke nat-amningerne som et problem, han sover jo super godt, så tænker kun på, at jeg ikke vil give ham en dårlig vane. Han har rigeligt med våde bleer 6-8 stk. pr dag.

Jeg ser frem til dit altid gode input.

Med venlig hilsen
en glad mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder