Brev:
Mad/amning
26. november 2013
Alder:
6 mdr.
Mad/amning
Hej Helen
Jeg er lidt i tvivl ang. mad til lillebror på 6,5 mdr. Jeg vil gerne sikre mig, at han får det han skal bruge, både mælk og mad.
Han vokser fint (han er dog lille af sin aldre, men følger sin egen kurve, og er sund og rask iflg læge). Han er blevet en meget glad baby, som har let til grin og smil. Han udvikler sig super, og er begyndt at komme op på alle fire og står og rokker lidt frem og tilbage. På maven kan han skubbe si­g fremad ved hjælp af sine arme. Han har siden han var 4 mdr. kunne vende sig fra ryg til mave og omvendt.
Han er utrolig glad for sin storebror. Allerede nu kan storebror altid få lillebror i godt humør, eller lokke et lille smil frem - og det er bestemt gengældt – det er vi enormt glade for.
Han begyndte på grød, da han var 4,5mdr. Han viste tydeligt, han var klar. Han brokkede sig, når han så os andre spise, og sad med åben mund og rakte ud efter maden. Han startede med at få lov til at få smagsprøver af lidt frugt, og majsgrød, men han græd altid, når smagsprøverne var færdige. Så vi gik meget hurtigt over til 1/2 – 3/4 dl 2xdagligt – og så var der ingen gråd, når måltidet var ovre. Han spiser nu 3 måltider om dagen. Han er utrolig glad for mad – han griner og klapper i hænderne og bordet, når han ser, at han skal have mos/grød. Han får ikke så store portioner, da jeg gerne vil være sikker på, at han også har plads til mælken, men det er mit klare indtryk, at han meget meget gerne vil have mere mad, end det jeg pt giver ham.
Jeg vil dog gerne have dit input til vores dagsplan. Jeg vil gerne sikre mig, at jeg ikke giver ham nogle dårlige vaner mht amning, eller griber noget forkert an med mad osv.
Vores dagsplan ser nogenlunde sådan ud:
kl. 6: står op
kl. 6.30: ammes
kl. 7.20 aflevere storebror i børnehave
kl. 7.30: falder i søvn: sover ca 30 min.
ca. kl. 8.15: havregrød med lidt frugtmos (ca. ½ dl)+vand af kop
ca. kl. 9.30/9.45: ammes fra det ene bryst– ble skiftes – ammes fra det andet bryst. (Spiser moderat ved brysterne) Puttes til lur. Sover 40-60 min (han kan ved denne lur ikke strækkes meget længere, han er tydeligt meget træt)
ca. kl. 11.15/11.30: øllebrød og grøntsagsmos (sammelagt ca. ½ dl), grøntsager i hænderne+vand af kop.
ca. kl. 13/13.30: ammes fra det ene bryst– ble skiftes – ammes fra det andet bryst. (spiser godt ved brysterne) Puttes til lur. Sover ca. 40min. Har brug for at blive taget op, vil ikke lulles i søvn igen. Tages han op og ammes (ca 15 min), falder han i søvn igen og sover 40-60min. Normalt er han færdig med lur omkring kl. 15.
ca. kl. 15.30: ammes fra begge bryster (spiser moderat)
kl. 17.45: grøntsagsmos+grøntsager/frugt i hånden, smagsprøver af vores mad+vand af kop (spiser ca. 1dl)
kl. 18.45: Puttes til nat: ammes liggende i mors og fars seng sengen. Spiser rigtig godt fra brystet. Han falder som regel i søvn efter ca. 10 min.(han sover fortsat i vores seng – og han sover lagt de fleste nætter super godt)
ca. kl. 19.30: omkring halvdelen af dagene vågner han og har brug for at mor ligger sig med ham igen, han får brystet, sutter dog kun et par min. Sover herefter.
ca. kl. 22: ammes
ca. kl. 01: ammes
ca. kl. 04: ammes
Han er god til at drikke af kop, og drikker ca. 100ml fordelt over dagen.
Han sover ikke senere end til ca. kl. 15. Jeg har forsøgt mange gange, når han har været meget træt, at få ham til at tage en powernap senere, men forgæves. Storebror kommer hjem 14.30/14.45, og herefter er det umuligt at putte lillebror før end aften putningen. Det er bare for spændende at være sammen med storebror :-)
Hans puttetidspunkt om aftenen, har været det samme i snart 4 mdr, og det ser ud til at fungere rigtig godt for ham. Det samme med putningerne og dagen. Han er det meste af tiden glad, når han vågner af lur. Selvfølgelig er der nogle dage, hvor han er mere træt og pylret end andre, men i det store hele, virker han til at trives fint med ovenstående rytme. Amningerne om natten er også skåret væsentligt ned. Før kunne jeg godt amme ham med 1½ t mellemrum hver nat, men nu er han da oppe på ca. 3t, så det synes jeg da, er en fin forbedring.
Hvordan og hvornår skal mellemmåltider indgå, jeg tænker også ifht amning?
Jeg prøver at sørge for, at han ikke falder i søvn med brystet i munden, men når at blive lagt, når han er tæt på at falde i søvn. Han protesterer næsten altid over at blive lagt, men med lidt klap bag i og en sang falder han til ro. Men han har åbenbart stadig brug for noget kontakt for at kunne komme videre i søvnen. Om natten har jeg forgæves forsøgt at vugge, shh, ae osv, hvilket blot resulterer i, at han skriger mere og mere, og tilsidst får vækket storebror, så det er jeg holdt op med. Han sutter nærmest febrilsk på alt, han får fat på indtil brystet tilbydes. Jeg vurderer derfor at det må være sult, han vågner af – han spiser da også godt, når han så får brystet. Er jeg forkert på den?
Jeg prøver at få så meget mælk i ham om dagen som muligt, men jeg kan simpelthen ikke få mere i ham. Ved ikke helt, hvordan nogle af nat-amningerne skal fjernes, kommer det i takt med, han bliver ældre, og dermed kan spise mere om dagen? Jeg ser ikke nat-amningerne som et problem, han sover jo super godt, så tænker kun på, at jeg ikke vil give ham en dårlig vane. Han har rigeligt med våde bleer 6-8 stk. pr dag.
Jeg ser frem til dit altid gode input.
Med venlig hilsen
en glad mor